מכינים מנגל? תלמדו להדליק נכון! | פרק ראשון

    נתי קאליש No Comments on מכינים מנגל? תלמדו להדליק נכון! | פרק ראשון

    בין הזמנים זה כמעט שם נרדף למנגל. בכל מפגש עם משפחה או עם חברים, זה הדבר האולטימטיבי להכין בשטח, או בחצר הבית | כדי שהמנגל ייצא לכם טוב, ערכנו עבורכם סדרת כתבות מיוחדות לבין הזמנים, החל מהדלקת האש, וכלה בצליית הבשרים | בפרק הראשון: שיטות להדליק את המנגל ללא מבעירי פחמים

    צילום: נתי קאליש
    21:20
    02.05.24
    פנחס בן זיו No Comments on מפגיני שמאל באו לעורר פרובוקציות וגורשו בריקודים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ימי בין הזמנים הם ההזדמנות אצל משפחות רבות להיפגש אחרי זמן רב של שיגרה. וכשהמשפחה נפגשת, צריך לאכול משהו. אף אחד לא עורך מפגש על שולחנות ריקים.

    אחד הדברים הנפוצים ביותר שעושים עם המשפחה בבין הזמנים זה, איך לא, "מנגל". בכל משפחה ומשפחה יש את אותו "מומחה" שיודע כיצד להדליק את המנגל, ולטפל בדברי המאכל ששמים עליו.

    אך דא עקא, שלפעמים "המומחה" הזה דווקא מאכזב את המשפחה או החברים. הגחלים לא נדלקים, העוף יוצא שרוף, הסטייק יוצא בטעם סולייה של נעל, ועוד כהנה וכהנה.

    כדי שלכם זה לא יקרה, ערכנו עבורכם סדרת כתבות בנושא המנגל, כדי שתוכלו לצאת וליהנות מגיבוש נחמד, וגם, תישארו עם טעם טוב. אה, וגם ש"המומחה" יהיה באמת "מומחה".

    במהלך הכתבות נסביר כמה דברים פשוטים, איך להדליק את המנגל טוב. איך ומתי לצלות את העופות או הבשרים, ומתי להוריד אותם מהאש. מה מומלץ לשים על האש, ועוד מספר טיפים.

    ראשית, פעם חשבתם מה פירוש המילה "מנגל"? מה המקור שלה? האם היא מעברית, ערבית, או אולי שפה אחרת? אז בדקנו.

    מקור המילה מנגל הוא במילה הערבית מַנְקַל (منقل). בשפה הערבית, השורש נ-ק-ל משמעו "להעביר". אגב, מכאן גם נגזרת המילה "נָקְלַה" ("נָגְלַה", בהגייה בדואית), כלומר "העברה". מַנְקַל -זהו דבר שניתן להעבירו; כלומר, נייד, בדיוק כמו המנגל שאתם לוקחים איתכם לדרך. לעברית שלנו, המילה הגיעה ככל הנראה מהשפה הטורקית, או אולי מההגייה בדואית, שבה הצליל ק, נהגה ג'.

    אז אחרי שהבנו מאיפה מגיעה המילה מנגל (זה לא יעשה את הבשר יותר טעים, אבל מעניין לדעת), בא נתקדם לעיקר. והיום נדבר על הדלקת המנגל בצורה טובה וקלה, שתשאיר את החום בגחלים לאורך זמן, ותקל עליכם בהכנות.

    אם חשבתם שאני הולך להציע לכם לקנות מבעירי פחמים למיניהם, טעיתם. אותם נשאיר בסופר, הם לא הכי בריאים. וגם, סתם חבל על הכסף. נציג שתי שיטות זולות יותר וטובות יותר.

    השיטה הראשונה: אחרי שהעמדתם את המנגל, קחו גליל נייר טואלט, או נייר סופג, וגללו ממנו כמה חתיכות סביב היד. תוציאו את הנייר מהיד, ותכניסו את החלק התחתון פנימה כמין כיס (מצורף תמונה). תשימו שמן בתוך השקע שנוצר ותניחו במנגל. את הגחלים בינתיים תשאירו בחוץ. אם לא הצלחתם לא נורא, פשוט תטבלו את הנייר בהרבה שמן ותניחו במנגל.

    לאחר שהכנתם את הנייר עם השמן (מומלץ להכין כמה, לפי גודל המנגל), והנחתם אותו בתוך המנגל, הדליקו אותו באש מכל הצדדים. כשהוא דולק היטב, הניחו את הרשת על המנגל, ועליה תניחו את הפחמים. לאחר כרבע שעה שאתם רואים שהם נהיו אדומים מכל הצדדים, תשפכו אותם לתוך המנגל, והנה לכם מנגל בוער ומוכן.

    שימו לב, הבערת הגחלים על הרשת גורמת לרשת להתעקם מעט, הניחו אותה על ריצפה ישרה, וכשהיא תתקרר מעט פשוט תיישרו אותה עם הרגל.

    אם לא התאים לכם שהרשת תתעקם, קבלו את השיטה השנייה, קצת קשה יותר אבל תשאיר לכם רשת נקייה וישרה. לאחר שהעמדתם את המנגל, פתחו את חבילת הפחמים. וסדרו אותם כמו שבונים תנור אבן. את הרחבים תניחו למטה, והצרים למעלה, בצורה עגולה עם רווחים ליציאת העשן. ותשאירו חור למעלה.

    אחר שבניתם את הפחמים (מצורף תמונה), תקחו חתיכת נייר טואלט או נייר סופג ותטבלו אותו היטב בשמן. הדליקו אותו, והכניסו אותו בזהירות לתוך מבנה הפחמים, שלא ייפלו.

    לאחר כרבע שעה כשהפחמים יקבלו צבע אדום, תפרקו אותם ותפזרו אותם בשווה בכל שטח המנגל. בזמן שהאש דולקת, תרגישו חופשי להוסיף פחמים, רק בזהירות שלא יישבר מבנה הפחמים.

    אחרי שלמדנו איך להדליק את המנגל בלי חומרים רעילים ובצורה קלה, בכתבות הבאות, ניתן המלצות מה להכין כדי לשים על האש. ואיך לצלות.

     

     

     

     

     



    0 תגובות